Infrastructura și cultura alternativă a Timișoarei | Despre cum infrastructura poate deveni culturală și cum poate ajuta orașul

Infrastructura şi cultura alternativă a orașului Timișoara – va porni de la o cercetare a câtorva sectoare mai ample legate de infrastructura orașului care se va axa pe spații, grupuri şi oameni specialiști în domeniu.Spațiile sunt împărțite în patru categorii precum cafenele-puburi, artist-run spaces, spații expoziționale, locuri pentru evenimente/concerte. O hartă aproximativă ar cuprinde cafenele/pub-ure (exemple): Reciproc, Nemesis Art Clb, Aethernativ/Cuib de Arte, Mononom, Club 80s, In Spatele Casei, Bibliotheka, FABER, Curtea interioară din Cazarma U *run by CODRU festival, Darc și Darc pe mal. Pentru artist-run spaces (exemple): Lapsus, Nava C2, BK-Baraka, Indecis, Minitremu, Casa Jakab Toeffler *piața Traian, un coop organizat de Monotremu/Minitremu, Teatrul Basca, CS IEDERA. Cât privește spațiile expoziționale/Galerii Artă am în vedere: Casa Artelor (Galeria Pygmalion, Galeria Subterană, Sala Studio Art și Mono Space Gallery), Kunsthalle BEGA, Pavilionul ISHO + CASA ISHO, GARNIZOANA din piața Libertății nr. 5, Cazarma U, MUZEUL DE ARTĂ, Muzeul Banatului – Bastion, Galeria PARK, Galeria HELIOS, Palatul Ștefania din Casa cu Maimuțe (piața Traian), Baza Constructorul de pe malul Bega, Bastion, Galeria Calpe, Muzeul de Tramvaie Corneliu Mikloși, Fostul depou de tramvaie, Muzeul de Apă al Aquatim, Galeria JECZA a Fundației Triade, BARAKA Gallery, UVT Art Center + noile spații ale Școlii Doctorale UVT/FAD. MV Sci-ArtCenter, Atriumul Bibliotecii Institutului Politehnica Timișoara.

Locuri pentru evenimente/concerte (exemple): Casa Tineretului + Centrele de tineret ale FITT, organizate în foste centrale termice de cartier, Club 80s, Mononom, Curtea din Cazarma U, Nemesis Art Center, FABER, Darc , Parcul Rozelor, Scârț, loc lejer, Teatrul Basca, Casa Studenților cu Teatrul Thespis, Centrul Social Iedera, Biserica Reformată Millenium.

Va urma o analiză pe oameni și grupuri care se va configura pe două axe/dimensiuni/nivele: artiști, grupuri de artiști, curatori, manageri culturali și sociologi şi antropologi.Cu o mare parte din ei vor fi interviuri şi discuții de documentare.Tipul de intervievare va fi sub forma de întrebări răspunsuri sau discuții libere spre documentare.Dezbateri publice la Reciproc - vor avea loc cele două dezbateri publice propuse cu invitați specialiști din diverse domenii, artiști, curatori. Va fi anunțată tema, mici prezentări plus discuții tematice. În ultima instanță vor apărea materiale pentru publicare în presă şi un eseu de analiză. Textele vor fi publicate în Libertatea sub formă de interviuri şi reportaje.

Vasile Ernu este născut în URSS în 1971. Este absolvent al Facultății de Filosofie (Universitatea Al.I.Cuza, Iași, 1996) și al masterului de Filosofie (Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj, 1997). A fost redactor fondator al revistei Philosophy&Stuff și redactor asociat al revistei Idea artă+societate. A activat în cadrul Fundației Idea și Tranzit și al editurilor Idea și Polirom. În ultimii ani a ținut rubrici de opinie în România Liberă, HotNews, Timpul, Adevărul și Libertatea, precum și rubrici permanente la revistele Idea artă+societate, Noua Literatură, Suplimentul de Cultură, Observator Cultural și Scena 9.

Cărți și premii: Născut în URSS (Polirom, 2006, 2007, 2010, 2013, 2020), tradus în zece limbi. Volumul a fost distins cu Premiul pentru debut al României literare și cu Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România. Ultimii eretici ai Imperiului (Polirom, 2009; Premiul Tiuk!); Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc (împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu, Polirom, 2010); Mică trilogie

a marginalilor. Sectanții (Polirom, 2015, 2017, 2020; distinsă cu Premiul Matei Brâncoveanu pentru Literatură, 2015); Intelighenția basarabeană azi. Interviuri (Cartier, 2016); Mică trilogie a marginalilor. Bandiții (Polirom, 2016, 2017, 2021; Premiul pentru eseistică/publicistică al revistei Observator cultural, 2017); Jurnal la sfîrșitul lumii (Cartier, 2019); Mică trilogie a marginalilor. Izgoniții (Polirom, 2019; Premiul AgențiadeCarte.ro la secțiunea Eseu/Publicistic?/Memorialistică, ediția 2020); Sălbaticii copii dingo (Polirom, 2021, 2022; distinsă cu Premiul pentru Memorialistică al revistei Observator cultural, 2022; Premiul Agenția de Carte, ediția 2022, la secțiunea Eseu/Publicistică/Memorialistică; Volum nominalizat la Premiul PEN România 2022).

Această creație artistică/material jurnalistic a fost realizat/ă printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte. Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.