În mod evident, o particularitate importantă a teatrului de păpuși în raport cu alte genuri de spectacol este aceea că obiectul sau materialul animat este supus unor transformări care pun în evidență înrudirea lui cu creația plastică, în sensul că procesul creației vizuale face parte integrantă din spectacol. Acest fapt este definitoriu și foarte potrivit într-o abordare de teatru experimental, contemporan.Spectacole nonverbale de teatru de animație pentru adulți/tineri, recunoscute prin esențializarea mesajului și a lumii aparte create prin lipsa limbajului pe scenă sunt foartepuține în România. Acest gen de teatru este de asemenea deschis publicului tânăr de orice naționalitate, eliminând limbajul vorbit ca formă de expresie.Prin prisma faptului că producția rezultată în urma proiectului va fi un spectacol de teatru de animație pentru tineri, nonverbal, vizual și interactiv, considerăm caracterul inovator ca fiind una dintre cele mai importante valori ale proiectului.
Tipul de păpuși pe care le folosim în viitorul spectacol sunt marionete, anume păpuși pe fire, recunoscute fiind prin sensibilitatea și dificultatea specifică a acestui gen de teatru de animație. Totodată vom folosi și păpuși siluetă, un gen de teatru de păpuși stilizat și des întâlnit pentru capacitatea de esențializare a tematicilor propuse. Conceptul spectacolului va conține așadar o pendulare artistică între două stiluri de mânuire, unul complex și mai rar întâlnit, acela al marionetelor și unul mai stilizat, de păpuși siluetă.Munca de construcție a spectacolului implicăîn mod activ patru artiști din domenii artistice interdisciplinare: teatru de animațieși management cultural (Andreea Bolovan),regie(Kata Polocsay), scenografie(Rebi Hatházi),colaborare scenariu (Andras Hatházi).Toți artiștii implicați au experiență vastă în proiecte asemănătoare atât în ceea ce privește elaborarea unor producții de teatru cât și în lucrul cu/adresat tinerilor și adulților.
Atelierul, care va urma după reprezentație, va consta într-o parte teoretică și creativă de inițiere a tinerilor în lumea teatrului de animație, și o parte practică,dejoc și mânuire a unui personaj păpușă de către fiecare participant în parte.Ne dorim să creăm contextul în care tinerii să ia contact într-un mod practic cu tehnicile interdisciplinare ale teatrului de animație, într-un cadru în care pot experimenta liber și crea propriile momente scenice.Exercițiile concepute pe baza tehnicii teatrului de animație și adaptate la cerințele grupului de lucru dezvoltă abilitățile motrice, simțul artistic, stimulează imaginația, creativitatea și lucrul în echipă.
Proiectul va contribui la consolidarea alfabetizării vizuale în domeniul teatrului de animație și la susținerea dialogului și a promovării culturale, în special în rândul publicului adolescent/tânăr (15- 35ani).Îmi doresc săcontracarez o tendință socială nefavorabilă dezvoltării adolescenților și a tinerilor adulți. Într-o societate guvernată de mass media, social media și un accent foarte puternic pe conceptul de imagine de sine, adesea falsă, fără un conținut real, generațiile tinere sunt extrem de expuse spre o derivă existențială, care pe plan subtil poate destabiliza foarte ușor psihicul uman și duce către o atitudine asupra vieții, lipsită de sens, valoare umană sau orice motivație către o evoluție constructivă și o dezvoltare personală asumată.Totodată ne propunem prin tematica spectacolului “Clown-ul acesta sunt eu” să contribuim la o mai bună cunoaştere şi înţelegere a fenomenului de maturizare interioară, evoluție individuală şi a etapelor acestora.Scenariul nostrutratează așadar statutul social al individului contemporan prins între “masca” socială și realitatea vieții personale, între maturizare și lipsa acesteia.
Andreea Bolovan și-a finalizat studiile în 2014, ulterior a luat contact cu lumea teatrului de păpuși românesc, activând în multiple roluri ca actriță și păpușar la Teatrul de Păpuși Puck din Cluj Napoca, dar și în spectacole independente în domeniu.În anul 2010, a devenit primit trainer în programe de teatru în educație pentru copii și adolescenți, în cadrul proiectului DICE, organizat de Fundația Kava Cultural Group, Ungaria.
Încă din perioada facultății, a susținut multiple ateliere creative de teatru de păpuși pentru copii, tineri dar și adulți în diverse programe culturale, evenimente locale și festivaluri naționale sau internaționale.Atât în urma acestei practiciprofesionale dar și participând la festivaluri internaționale de teatru de animație pentru copii și adulți amluat contact cu artiști internaționali care practică Teatru de Animațiecontemporanadresat direct către un public de adulți, în special tineri adolescenți și studenți.Unul dintre cele mai complexe roluri jucate a fost Charlotte din spectacolul “Charlotte Salomon” un one woman-show, în regia LianeiCeterchi, TeatrulpentruPuțini, București. Activând în multiple proiecte de teatru independent,mi-am dezvoltat capacitățile organizatorice și am perfecționat abilități noi de management cultural.
Primul proiect de teatru de păpuși independent pe care l-a inițiat a fost spectacolul Pădurea Fermecată realizat în colaborare cu Mini Reactor, Cluj Napoca, o producție proprie care a avut premiera în 2016 la fEAST Theatre Festival, Londra. În anul 2019 și-a făcut debutul în regie cu un spectacol de teatru de animație pentru toată familia, la Teatrul de Păpuși Puck Cluj Napoca, intitulat Spiridușul Voinic. A primit premii de interpretare și mânuire, precum cel acordat în cadrul Festivalului Internațional de la Subotica, Serbia 2017, al Festivalului Internațional Țăndărică București 2017 și al Festivalul internațional pentru publicul tânăr, organizat de Teatrul de Păpuși Merlin Timisoara, pentru excelență în mânuire marionete si interpretarea rolurilor din spectacolul Strada cu Îngeri, regia Decebal Marin.În 2021 și 2022, am realizat workshopuri de teatru și a implementat proiectul de teatru de animație pentru tineri și adulți Afară, Înăuntru, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, in colaborare cu Casa Tranzit, Cluj-Napoca.
Această creație artistică/material jurnalistic a fost realizat/ă printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte. Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.