Eterofonii optosonice | Variațiuni/extensii acustice

Domeniul de desfășurare al proiectului e legat de muzica electroacustică, compoziția asistată de computer și, în general, interacțiunea sonoră cu mediul electronic. Este o zonă interdisciplinară ce presupune implementarea noilor tehnologii în artă prin intermediul unor limbaje de programare dedicate, specializate.Având ca punct de plecare concepte și date științifice, planul de dezvoltare al proiectului se va axa pe două coordonate creative. Sinteza de sunet (inventarea de noi conglomerate acustice pornind de la surse sonore virtuale produse cu sintetizatoare) și compoziția algoritmică (reducerea procesului de creaţie componistică la o serie de reguli şi instrucţiuni având ca scop automatizarea unor acţiuni muzicale). Cele două tehnici pe care le propun pentru dezvoltare în cadrul proiectului sunt bazate pe date numerice și vor avea ca finalitate generarea unor sonorități și timbralități noi ce, ulterior, vor fi implementate și dezvoltate în cadrul unor compoziții electronice.De asemenea, voi dezvolta tehnici de control al proceselor muzicale în timp real, în special prin intermediul platformei dedicate MAX (https://cycling74.com/products/max ), cel mai avansat instrument dedicat artiștilor multimedia. Ca bază a dezvoltărilor acustice voi utiliza, de asemenea, softurile dezvoltate de IRCAM, Institutul de Cercetare și Coordonare Acustică Muzicală de la Paris (https://www.ircam.fr/ ). Un alt aspect pe care îl am în vedere în cadrul proiectului este transformarea sonorităților în timp real prin mișcare. Mai precis, referă controlul interactiv al muzicilor ce au fost anterior procesate sau pregătite în studio. În general, indiferent de complexitatea algoritmilor, la muzicile contemporane care implică procesări electroacustice în timp real elementul interactiv se rezumă la declanșarea cu ajutorul computerului a unor evenimente preprogramate și notate de compozitor în partitură. Acest lucru este realizat de obicei de către o echipă de tehnicieni aflată în sală în timpul concertului. Intenționez delegarea acestor atribuții către interpretul aflat pe scenă și care, prin mișcări diverse devine cel care declanșează și controlează procesele de transformare muzicală în timp real. Am în vedere și dezvoltarea unor metode de captare a mișcării interpretului precum și realizarea unor algoritmi specifici de spațializare a sunetului utilizând mediul de programare Max. Cătălin Creţu are o dublă formaţie, de inginer în profilul electromecanic şi muzician. A studiat la Facultatea de Maşini şi Instalaţii Electromecanice la Universitatea Tehnică din Petroşani, precum și Facultatea de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara, dar şi Facultatea de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie muzicală din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, secţiile Pedagogie muzicală şi Compoziţie. Cătălin Creţu a continuat studiul artei sunetelor în cadrul Studiilor aprofundate în compoziție, ca bursier Erasmus (2001-2002) și al unui master în Compoziţie multimedia (2006-2008), ambele absolvite la Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Germania. A obținut titlul de doctor în muzică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Bursier al Colegiului Noua Europă și al Şcolii post-doctorale MIDAS, Cătălin Creţu are o creaţie bogată în care se regăsesc lucrări în diferite genuri, de la muzică de cameră, corală şi opusuri simfonice la muzică electronică, muzică asistată de calculator, lucrări multimedia interactive etc. Din 2008, Cătălin Crețu este cercetător ştiinţific la Centrul de Muzică electroacustică şi Multimedia și cadru didactic asociat al Universității Naționale de Muzică din București. Este membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, iar din anul 2012, este director executiv al Festivalului Internațional de Arte Noi InnerSound.
Această creație artistică/material jurnalistic a fost realizat/ă printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte. Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.